Tekstvak: Tekstvak:

Collectie: Dordrechts Museum.

Amsterdams verzamelen in de 19e eeuw:

‘uit liefde voor de kunst’ 

Carel Fodor, Adriaan van der Hoop, Jacob de Vos, Abraham Willet, Daniel Franken… Amsterdam kende in de 19e eeuw een rijke verzamelcultuur. Wie waren deze kunstliefhebbers? Hoe ontstonden hun collecties? Wat was de ambitie van de verzamelaars? En wat is het belang van hun verzamelingen voor het nageslacht?

Terwijl de overheid onder Thorbecke zich terughoudend opstelde op het vlak van kunst- en cultuurbeleid, leek het particulier mecenaat des te actiever. Het ene na het andere privé museum verrees in Amsterdam. En dankzij de onvermoeibare inspanning van enkelen van deze liefhebbers ontstond zelfs het Rijksmuseum! Hoe was dat mogelijk?

Tekstvak: Tekstvak: Tekstvak: Tekstvak:

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

Karel Appel

Karel Appel (1921-2006) werd bekend als lid en mede-oprichter van de kunstzinnige groepering Cobra. Hij liet zich inspireren door de stijl van kindertekeningen en primitieve kunst, die hij als onbedorven en zuiver beschouwde. Hij schilderde vaak vriendelijke onschuldige kinderwezens en fantasiedieren. Appel schilderde met een uitbarstende spontaniteit, zelf formuleerde hij het als volgt: ‘Ik rotzooi maar wat aan’. Maar niets lijkt minder waar.

Luister en ontdek het geheim achter zijn kunstenaarschap.

Tekstvak: Tekstvak:

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

Gallé en Lalique

Twee Franse ontwerpers die bekend staan als glaskunstenaars, maar beiden zo veel meer hebben betekend. Émile Gallé (1846-1904) opende ook een meubelbedrijf en vervaardigde prachtige keramiek. Als oprichter van de École de Nancy maakte hij zich bovenal verdienstelijk voor vele talenten van de toekomst. René Lalique (1860-1945) werd door Gallé beschouwd als geesterwant en opvolger. Net als Gallé bezat hij het talent zijn creativiteit in meerdere materialen tot uitdrukking te brengen. Vooral in zijn sieraden toonde hij zich een meester van de verfijning en elegante artisticiteit.  

Tekstvak: Tekstvak:

Rembrandt van Rijn, Titus aan de lezenaar, 1655.
Collectie: Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Referenties

...Dank voor een levendig, boeiend en gevarieerd verhaal.

Organisator rondleiding ‘Keramiek’, collectie kunstnijverheid en design, Museum Boijmans Van Beuningen, april 2014.

 ...Bijzonder interessant en mooi verteld!

Toehoorder lezing ’De weg naar Van Eyck’, Museum Boijmans Van Beuningen, november 2012.

...Erg gedreven museumdocent. Heel boeiend om naar te luisteren.

Leraar museumles ‘Wat van ver komt...’,  Museum Boijmans Van Beuningen, maart 2012.

...Wat een sprankelend betoog! Je liet merken dat je een diepe kennis en aandacht had over en voor deze bijzondere kunstuitingsvormen. We hebben genoten!

Toehoorder lezing ’Elmgreen en Dragset: The One & The Many’, Onderzeebootloods, augustus 2011.

 

 

 

 

Tekstvak:

 

KUNSTRONDLEIDING

                           ...met passie voor kunst en cultuur

Tekstvak:

Collectie: Dordrechts Museum.

Sculptuur: iconen van de moderne kunst

Sculptuur liefhebber? Dan is dit iets voor u.

In vogelvlucht gaan we door de geschiedenis van de moderne westerse sculptuur. Aan bod komen de grote beeldhouwers zoals Rodin, Brancusi, Kollwitz, Calder, Moore, Hepworth, Judd, Turrel en Bourgeois; en beroemde iconische werken van de 20ste eeuw. Daarbij wordt gekeken naar de belangrijkste technische en stilistische ontwikkelingen.

En uiteraard is er ruimte voor sappige anekdotes over de kunstenaars en hun leven.  

 

Tekstvak: Tekstvak:

© Kunstrondleiding, Verena Bakhuizen 2024. Alle rechten voorbehouden.

verena@kunstrondleiding.nl   |   www.kunstrondleiding.nl   |   06-26688032

Samuel van Hoogstraten, Trompe l'oeil stilleven, 1664.
Collectie: Dordrechts Museum, Dordrecht.

Lezing

Een lezing is een mooie manier om u te verdiepen in een specifiek onderwerp. U kunt een op zichzelf staande lezing boeken. Uiteraard is het ook mogelijk deze te koppelen aan een actuele tentoonstelling, eventueel in combinatie met een museumrondleiding of stadswandeling. 

Ik verzorg lezingen over uiteenlopende kunsthistorische thema’s en periodes, stijlen en kunstenaars.

Heeft u belangstelling voor een lezing? U kunt kiezen voor een van de hier beschreven presentaties. Op verzoek stel ik graag een nieuwe presentatie voor u samen. Neemt u gerust contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken. 

Tekstvak: Tekstvak:

Expositie Rijksmuseum: De Late Rembrandt.

Oorlog en vrede

Leonardo da Vinci was een overtuigd pacifist, maar ontwierp wapentuig en hield zich bezig met fortificaties. Rubens gebruikte zijn internationale roem als schilder om onverdacht te kunnen reizen en onderhandelde in stilte met de Engelse koning over vrede. Vele schilders legden de heldendaden maar ook de gruwelen vast van bijvoorbeeld de Eerste Wereldoorlog.  

Wat is de rol en invloed van kunstenaars in oorlogstijd? En hoe bepalen zij ons beeld in vredestijd? Zij zijn het die de ontelbare herdenkingsmonumenten mogen vormgeven.

Expositie Rijksmuseum: De Late Rembrandt.

Paul Signac

Paul Signac (1863-1935) werd geboren in een tijd dat er veel veranderde in de kunstwereld en de maatschappij. Als 16-jarige liep hij van huis weg om in Parijs de literaire cafés te bezoeken en schrijver te worden. Die droom werd geen werkelijkheid. Door zijn kennismaking met het werk van de dan vooral beruchte Claude Monet koos hij voor het schildersvak. Het impressionisme viel hem al snel tegen, dat vond Signac te oppervlakkig. Het pointillisme daarentegen bleef hij zijn leven lang trouw en verdedigde hij met verve. Maar wat schilderde hij en waar kent u Signac van?

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

Bridget Riley, grand lady of Op Art

Geïnspireerd door het impressionisme en pointillisme leert Bridget Riley (1931) zichzelf scherp naar de wereld te kijken en ontwikkelt ze een nieuwe manier van schilderen.

Haar belangrijkste motieven zijn ritme en herhaling. Een op zich onopvallende vorm kan volgens de kunstenares door vermenigvuldiging een enorme kracht krijgen en een illusie van beweging oproepen.

Als eerste vrouwelijke internationaal bekende Op-artist verwerft Riley in Groot-Brittannië reeds eind jaren ‘60 een sterrenstatus.

Hoe kijken we een halve eeuw later terug op deze experimentele kunst?

 

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

Berlinde De Bruyckere

Het belangrijkste motief in het oeuvre van Berlinde de Bruyckere (1964), de menselijke figuur, mag traditioneel lijken. De manier waarop zij er vorm aan geeft is echter verre van alledaags. Door haar bijzondere materiaalkeuze - zij werkt voornamelijk met bijenwas - en subtiele kleurgebruik maakt zij zeer naturalistische beelden. De kwetsbaarheid van het menselijk lichaam weet zij op meesterlijke wijze te benadrukken. Thema’s als fysiek lijden en eindigheid brengt zij op aangrijpende wijze.

Poëzie in beeld. Werkelijk een verdere kennismaking waard.

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

Mark Rothko en de New York Ten

Mark Rothko (1903-1970) was een van de oprichters van de baanbrekende kunstenaarsbeweging The Ten waartoe bijvoorbeeld ook Barnett Newman en Jackson Pollock behoorden. Rothko ontpopte zich als een experimenteel en invloedrijk schilder.

Wilt u meer weten over het leven en werk van deze bijzondere Amerikaanse avant-garde kunstenaar? Ik vertel u over zijn contacten met andere kunstenaars, opdrachtgevers en verzamelaars. En uiteraard over de ontwikkelingen binnen het oeuvre van de schilder; van Rothko’s vroegste werken tot dit prachtige rode doek, zijn grande finale...

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

Jan Toorop

De beroemde schilder en graficus Toorop (1858-1928) werd geboren in Indonesië en kwam op jonge leeftijd naar Nederland. Hij bleek een getalenteerd kunstenaar en introduceerde verschillende nieuwe stijlen in de Nederlandse kunstwereld. Verder was Toorop een handige netwerker en verkoper die waardevolle contacten onderhield met andere beeldend kunstenaars, musici, schrijvers en verzamelaars in binnen en buitenland... 

Een goede basis voor een lange carrière. En erkenning uit brede kring. Bij overlijden werd hij geroemd als de Rembrandt van zijn tijd.  

 

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

De smaak voor het exotische: Aziatica

Sinds de oprichting van de VOC in 1602 zijn veel Nederlanders in de ban geraakt van het Verre Oosten. Tot de lucratieve handelswaar die de VOC naar Europa verscheepte, behoorden niet alleen specerijen, koffie en thee, maar ook lakwerk panelen, porseleinen serviezen, zijden kamerjassen en exotische juwelen. Wat zag men in deze objecten? Hoe werden ze gebruikt? Wat is er nog bewaard gebleven en hoe zijn deze collecties tot ons gekomen?

Maak kennis met belangrijke verzamelaars en verzamelingen en ontdek de smaak voor het exotische: Aziatica in Nederland.

Tekstvak:

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

Alberto Giacometti

Onlangs wijdde Tate Modern een tentoonstelling aan de veelzijdige en beroemde, maar altijd bescheiden Zwitserse kunstenaar Giacometti. Tekeningen, schilderijen, sculpturen… Er ontstonden heel wat grote werken in zijn kleine, armoedige Parijse atelier.

Als kind bestudeerde hij al het oeuvre van Albrecht Dürer en monogrammeerde hij in diens stijl. Later vond hij zijn eigen weg. 

Een jeugdtalent dat uitgroeide tot een wereldster. 

 

 

Tekstvak:

Collectie: National Gallery of Art, Washington.

Kunstenaars en hun mecenas: doorgebroken tegen alle verwachting in?

Stelt u zich eens voor wat er van de artistieke kwaliteiten van Vincent van Gogh terecht was gekomen zonder financiële ondersteuning van zijn broer Theo? Was Piet Mondriaan als vernieuwer ook zo baanbrekend geweest als hij zijn mecenas en goede vriend Sal Slijper niet zou hebben gehad?

Wat is de rol van een mecenas en hoe vult die deze in? In hoeverre zijn de smaak en voorkeuren van een mecenas van invloed op het oeuvre van diens protegé? Intrigerende vragen die uitgebreid aan bod komen in deze lezing.